• 25000+ artiklar
  • Betala med Klarna
  • Snabba leveranser

STL Villkor & info

Nedan finns information om Tensia AB / STL:s villkor och information om sådant som berör köp hos Stlweb.se

Kontakt

Om du har några frågor eller funderingar kring vårt sortiment, dina beställningar eller något som berör våra produkter är ni alltid välkomna att höra av er till oss. Detta gör ni enklast via vår infomail: kundservice@stlweb.se eller telefon 0771-808085. Vi gör vårt yttersta för att ge dig svar på dina frågor så snart vi kan.

Ellinor Hansen

Kundvård / marknad / försäljning
0771-808085
0739-239145
ellinor@estell.nu

TENSIA AB adress för lager & logistik

TENSIA AB / STL förbrukningsvaror (org nr 559040-6574)

Smedjegatan 16
35258 Växjö
0771-80 80 85
kundservice@stlweb.se

Övrigt

Vår strävan är att ni som kunder på Tensia AB / STL ska bli nöjda. Men ibland blir det fel och det vill vi gärna veta och försöka åtgärda, därför tror vi på en dialog där vi tillsammans kan hitta en lösning vid eventuella missöden och felaktigheter. Vi tar också tacksamt emot synpunkter och feedback från er.

Ring oss på telefonnummer 0771-80 80 85 eller maila kundservice@stlweb.se.

1, Köpinformation

När beställning gjorts via stlweb.se vilket slutförts och bekräftats av kund genom slutfört köp i kassan anses avtal om köp gjorts mellan parter. En orderbekräftelse skickas därefter ut till kund via ett e-postmeddelande som ett kvitto på köpet, denna orderbekräftelse skickas på den angivna e-postadressen. Kund ansvarar för att denna e-postadress är uppdaterad och korrekt.

Ordern kommer att skickas från Tensia AB / STL:s varulager eller via någon av Tensia / STL:s samarbetspartners lager. Ändringar av eller tillägg i order ska göras innan ordern gått iväg från lagret, för att kund ska undvika extra kostnader. Därmed är det viktigt att du som kund snarast hör av er till vår kundtjänst på mail kundservice@stlweb.se eller via telefon 0771-80 80 85 om du önskar ändra i din order. Bekräftelse om att ändring om order är mottagen skickas från vår kundservice som ett kvitto eller anges vid telefonsamtal på att ändringar är uppfattat och då bekräftas även om det är möjligt att lägga in ändringar på befintlig order eller att ordern redan gått iväg och att ändring därmed kommer att innebära extra debitering. Självklart kan tillägg ändå skickas ut även om första order gått iväg men då kommer tillägg för frakt att tillkomma

Om uppenbara felaktigheter uppdagas (ex. fel i pris, tryckfel, slut på vara) förbehåller stlweb.se sig rätten att korrigera detta i efterhand. Är du som kund inte nöjd med rättelsen kan du självklart avboka din order. Har varan tagit slut eller tekniska fel uppstått förbehåller vi oss också rätten att inte genomföra ordern. Vi kontaktar dig i samtliga ovanstående fall (så länge vi har dina kontaktuppgifter) för att komma överrens om hur vi går vidare med din order och hitta en lösning, har vi inte dina kontaktuppgifter ber vi dig att kontakta oss i stället för att kunna slutföra din order.

Köp som görs via stlweb.se genomförs endast om personen är myndig.

2, Priser och betalningsmetoder

Här nedan följer Tensia AB / STL:s villkor för priser och betalningsmetoder.

2.1 Priser

Priserna anges antingen inklusive moms eller exklusive moms, detta kan väljas uppe i vänstra hörnet av hemsidan. Denna valmöjlighet finns då vi har både privatkunder och företagskunder

Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar, eventuella oriktigt angivna tekniska specifikationer samt för slutförsäljning. Stlweb.se förbehåller sig rätten till ändring av information, inklusive priser, specifikationer och produkterbjudanden utan föregående meddelande.

2.2 Betalningsmetoder

Betalning sker genom vårt samarbete med Klarna, där det också finns möjlighet med kortbetalning eller direktbetalning men också Klarna Faktura eller Klarna Delbetalning. Du kan också betala med presentkort.

Följande betalningsalternativ finns för samtliga kunder:

  • Betalning via Klarna: Klarna Faktura, Klarna Delbetalning, Klarna Kortbetalning, Klarna Direktbetlaning
  • Presentkort

För våra förmånskunder

  • TENSIA-faktura se punkt: 2.2.1

2.2.1. Kunder med inloggning, HEL-kunder, företagskunder och/eller avtalskunder

För våra kunder med inloggning, HEL-kunder, företagskunder och/eller avtalskunder finns också möjlighet till faktura via Tensia AB / STL , betalningsvillkor 30 dagar. Denna faktura får du tillsammans med din leverans eller via posten några dagar efter leverans. Det går också bra att få e-faktura via mail. Vid intresse för fakturaköp gör Tensia AB / STL en kreditprövning se punkt: 2.2 Kreditprövning.

2.2. Kreditprövning

Sedvanlig kreditprövning görs. Tensia AB / STL kontrollerar bland annat kreditvänlighet och att köparen är över 18 år. Tensia AB / STL förbehåller sig rätten att neka order beroende på utfallet av denna kreditprövning. Från och med den 1 januari 2011 trädde den nya kreditupplysningslagen i kraft. Den nya lagen innebär bl.a. hårdare krav vid kreditupplysning av privatpersoner. Lagen innebär att vi tar en kreditupplysning i samband med att ert personnummer registreras vid köp mot faktura.

3, Leveransinformation

Leveranstiden tar normalt 2-5 dagar från det att beställningen gjorts. Varor som inte finns i Tensia AB / STL:s egna lager utan måste beställas från leverantör kan få en längre leveranstid. Skulle en produkt tillfälligt vara slut i vårt lager meddelar vi er omgående och talar även om när varan finns i lager igen alternativt kommer överrens om alternativ vara eller avbokning av order. Skulle någon av dina produkter du beställt ha avsevärd längre leveranstid än normaltiden eller om en vara är tillfälligt slut kontaktar vi dig för att komma överrens om hela ordern ska restnoteras till dess att full leverans kan ske. Vi kan i vissa fall delleverera din order, detta görs efter överrenskommelse vid kontakt. Som kund behöver du då inte betala mer än den ursprungliga fraktkostnaden.

Observera att eventuella leveranshinder måste anges, så som speciella anvisningar eller portkod. Detta ska uppges i kassan för att undvika att eventuella extra kostnader uppstår. Om Tensia/STL inte kan leverera ett paket på grund av leveranshinder som ej är angivet kan köparen bli debiterad för kostnaden som nytt leveransförsök innebär. Ange därför leveranshinder i kassan på textraden för detta eller meddela kundservice via telefon eller mail.

Fraktfritt vid order överstigande 6000 kr ex moms.

4, Transportskador och reklamationer

Som kund bör du inte lösa ut ett paket som ser skadat ut. Om varan ändå tas emot be om möjligt fraktbolaget notera att varan ser skadad ut. Vid transportskada eller om skada upptäcks först när du öppnat paketet önskar vi på Tensia/STL att detta anmäls så snart som möjligt (gärna på ankomstdagen av leveransen). Ju snabbare du anmäler till oss desto fortare kan vi handlägga ärendet och om aktuellt skicka ny vara eller på annat sätt kompensera för denna.

Om du fått en defekt eller felaktig vara så byts denna ut kostnadsfritt.

4.1 Reklamationer skall göras via Tensia / stl:s kundtjänst

Anmälningar ska göras till oss på Tensia AB / STL:s kundtjänst 0771-80 80 85 eller till kundservice@stlweb.se  Vi bekräftar via telefon eller med ett returmail att anmälan är mottagen och återkommer så snart vi kan och bekräftar när ny vara kan skickas.

5, Ångerrätt

Som privatperson har du ångerrätt på köp via telefon eller hemsida enligt lagen om distansavtal och har därmed rätt att utnyttja ångerrätten i 14 dagar. Hos stlweb.se har du därmed alltid rätt att utnyttja ångerrätten i 14 dagar. Ångerrätten börjar löpa från den dagen du tar emot varan, meddela Tensia/STL senast 14 dagar efter varan är mottagen, men gärna snarast, att du önskar utnyttjar ångerrätten för att vi så snabbt som möjligt kan hantera ärendet. Ångerrätten gäller hos Tensia/STL så länge du återlämnar varan i oförändrat skick, det innebär att varan är oskadad och i obruten förpackning. Om varan inte är i oförändrat skick när Tensia/STL återfår varan kan Tensia/STL kräva ersättning för varans värdeminskning. Vid utnyttjande av ångerrätten står du som kund för returfrakten. Är varan betald betalar Tensia/STL snarast tillbaka betalningen. Ångerrätten gäller inte för köp av hygienpapper så som toalettpapper och hushållspapper.

Vad som gäller vid utnyttjande av ångerrätten på Tensia AB / Stl:

  • Ångerrätten gäller 14 dagar
  • Meddela Tensia/STL via kundtjänst, mail eller telefon, att du ångrar köpet
  • Vid utnyttjande av ångerrätten hos STL/Tensia får köparen själv stå för returfrakten.
  • Tensia/STL kan kräva ersättning för varans värdeminskning, (om varan ej är i oförändrat skick eller du använt varan eller hanterat den på ett sätt som inte är nödvändigt).
  • Ångerrätten gäller inte på köp av hygienpapper tillexempel toalettpapper och hushållspapper

Meddela Tensia / Stl:s kundservice på kundservice@stlweb.se eller telefonnummer 0771 80 80 85 om du avser utnyttja ångerrätten eller vill byta din vara.

6, Sekretess och Dataskyddsförordningen (GDPR)

Hantering av personuppgifter

6.2 Definition av personuppgift

Med personuppgift anses all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet, exempelvis: namn, telefonnummer, adress, e-mailadress. Tensia AB / STL är personuppgiftsansvarig för de uppgifter som vi tillhandahåller och vi behandlar personuppgifter med respekt för din integritet. Dina rättigheter gällande personuppgiftshantering går i linje med dataskyddsförordningen eller annan rättslig bindande bestämmelse.

6.3 Insamling av personuppgifter

Tensia AB samlar in personuppgifter på följande sätt:

  • Du lämnar dessa till oss i samband med att du blir kund hos oss/ gör en order hos oss. Detta genom tillexempel lämna dina uppgifter på vår webshop, i samtal med oss i telefon eller personligt möte, via mail eller annat kontaktformulär.
  • Vi kan också komma att inhämta uppgifter från andra källor så kallade tredje part, uppgifterna kan vara kontaktuppgifter från offentliga källor.
  • Uppgifter om kreditvänlighet från kreditvärderingsinstitut så som Kronofogden kan även samlas in.
  • Samt uppgifter genom våra samarbetspartners, där vi exempelvis kan vara direktleverantör.

6.3.1. Vilka personuppgifter som samlas in

Tensia AB / STL kan komma att spara följande persondata om våra kunder:

Kunder

  • Förnamn, Efternamn, Företag/organisation, E-post, Person-/org.nr, Momsnummer Adress, Postnummer, Ort, Land, Telefonnummer.

Beställningar

  • ip-adress (via webshop), E-post, Person-/orgnr, Momsnummer, Adress, Företag, Förnamn, Efternamn, Adress, Postnummer, Ort, Telefonnummer.

Som kund kan du när som helst begära utdrag, ändring eller radering av dessa uppgifter. Tensia AB / STL behöver spara de uppgifter som är nödvändiga för att genomföra vårt uppdrag vid tillexempel en beställning, så som namn, adress och telefonnummer.

6.4 Ändamål för insamling av personuppgifter

Tensia AB / STL behöver vissa personuppgifter för att vi ska kunna slutföra vårt. Uppdraget kan vara försäljningsorder, lämna offert, hantering av kundserviceärende med mera. Uppgifter som Tensia AB / STL kan komma att behandla är exempelvis ovanstående nämnda uppgifter i avsnitt 6.3. Genom att acceptera att uppdraget genomförs av Tensia genom, tillexempel en order, accepterar du att Tensia AB hanterar och kan komma att spara dina uppgifter.

Tensia AB /  har intresse av att kunna erbjuda alla våra kunder information om kampanjer och nyheter hos oss i form av digitala utskick. Stl:s förmånskunder/företagskunder, med inloggning till vår hemsida och/eller omfattas av våra förmånsprislistor vill vi kommunicera relevanta erbjudanden, information och nyhetsbrev till. (Du kan läsa mer under: Förmånskund). Därmed kommer digitala utskick skickas ut med relevant information för dessa kundgrupper. Detta för att fullgöra vårt åtagande enligt avtalet om att vara förmånskund hos Tensia / Stl. Som förmånskund kan du när som helst avsäga dig dessa utskick och då avbryts utskicken.

Övriga kunder kan också ta del av dessa utskick genom att välja att samtycka till sådan kommunikation, detta gör du genom att godkänna vårt nyhetsbrev via hemsidan eller i annan kommunikation med oss exempelvis via e-post. Du kan när som helst avsäga dig dessa utskick och då avbryts utskicken. Tensia AB / STL har som mål att inte samla in mer uppgifter än vad som anses nödvändigt för att kunna slutföra sitt uppdrag tillsammans med att samtidigt kunna ha en bra och seriös kommunikation med sina kunder. Därmed, kan ändå digitala informationsbrev komma att skickas ut i dem fall vi anser att våra kunder behöver tillgodoses med information, t ex speciella öppettider så som under semester, helgdagar etc. Detta med syfte att förenkla för våra kunder så de kan planera sina framtida inköp.

Tensia AB / STL har också ett intresse att nå ut till både nuvarande och nya målgrupper för att de ska kunna ta del av produkter och erbjudande. I dessa fall kan Tensia AB komma att inhämta uppgifter från offentliga källor, detta i syfte att hitta nya potentiella kunder hos våra målgrupper. Tensia/Stl har som mål att arbeta på den typ av kunder där Tensia / Stl:s sortiment känns relevant och därmed kan ha glädje av de produkter som tillhandahåller.

6.4.1 Tillgång till personuppgifter

Endast de aktörer som behöver tillgång till personuppgifterna för att utföra överenskommet uppdrag har behörighet att komma åt och hantera dessa. Tensia/Stl samarbetspartspartner som också hanterar uppgifterna i olika omfattning och de har samma krav på hanteringen som Tensia/Stl har.

6.5 Överlämnande av personuppgifter

Tensia AB / Stl har som mål att leverera på ett effektivt vis. Ibland innebär det att vi behöver använda samarbetspartners och tredjepart för att kunna slutföra våra uppdrag. Det innebär att dessa även kommer behandla dina personuppgifter.

De aktörer som kan komma behandla dina personuppgifter är:

  • IT-leverantörer, så som företagsprogram, betalningslösningar
  • Transportföretag, så som DHL och Posten
  • Samarbetspartners
  • Webshopsleverantör

6.6 Gallring

Tensia AB / STL inventerar och gallrar sina kunder kontinuerligt för att ha relevant kunddata och Tensia/Stl har också som mål att inte spara personuppgifter längre än nödvändigt. Vissa uppgifter behövs sparas för att uppfylla legala krav så som exempelvis bokföringslagen, där uppgifter behöver sparas i 7 år. De uppgifter som inte är bundna att sparas av legala krav raderas efter 36 månader. De månaderna börjar räknas från det att senaste uppdraget slutförs från Tensia AB.

6.7 Säkerhet och dina rättigheter

6.7.1 Säkerhet

Tensia AB / STL kommer att vidta särskilda åtgärder för att skydda personuppgifterna så att de inte blir tillgängliga för obehöriga. Personuppgiftsincidenter hanteras initialt i en intern process och anmäls i relevanta fall till dataskyddsinspektionen samt till den enskilde i enlighet med GDPR Dataskyddsförordningen. Vid misstanke om eventuell personuppgiftsincident vänligen kontakta Tensia / Stl:s kundservice, se kontaktuppgifter nedan.

6.7.2 Dina rättigheter

Du har rättigheter kring de personuppgifter som vi lagrar om dig.

De viktigaste rättigheterna för dig som registrerad är att:

  • Få tillgång till dina personuppgifter
  • Få felaktiga personuppgifter rättade
  • Få dina personuppgifter raderade
  • Invända mot att personuppgifterna används för direktmarknadsföring
  • Invända mot att personuppgifterna används för automatiserat beslutsfattande och profilering
  • Flytta personuppgifterna (dataportabilitet)

6.8 Misstanke om felaktigheter

Vid misstanke att uppgifterna du lämnar till oss inte stämmer, kan vi på Tensia / Stl kontakta dig för att säkerställa uppgifterna. Vid misstanke om bedrägeri/utnyttjande av annans personuppgifter/företagsuppgifter som du inte är berättigad till kan en polisanmälan komma att göras. Detta gör vi för att säkerställa våra kunders säkerhet. Detta gäller likaså misstanke av att någon använder Tensia:s företagsuppgifter utan att vara berättigad till detta.